Selecteer een pagina

Wil je aan de slag met je website, en weet je niet waar je moet beginnen? Met deze 7 tech-dummie-proof tips houd je websitewerk menselijk en makkelijk.

#1: Maak het mensgericht(er)

Mensen doen zaken met mensen. Ook als ze zich online oriënteren op jouw producten of diensten.

Bekijk je website eens met onderstaande vragen in je achterhoofd:

– Hoe lang duurt het voor mensen een beeld vormen van jou, je merk, en wat je voor hen kunt betekenen?

– Is je website een warm bad of kille wachtruimte?
Verplaats je je in je doelgroep? Benoem je hun vragen, en biedt jouw website een veilige ruimte waar mensen zich begrepen voelen?

Of beschrijf je vooral op een ‘kale’ manier wat jouw product of dienst inhoudt? En is jouw website als een kille wachtruimte bij de kaakchirurg waar je het liefst zo snel mogelijk weer wegrent? (OK, ik heb misschien een trauma van een recent bezoek aan de kaakchirurg)

– Hoe wek je vertrouwen op?
Dit doe je door bijvoorbeeld je ‘Over’-pagina heel persoonlijk te maken. Social proof zoals testimonials en cijfers van review-websites in te zetten. Of door jezelf en eventuele medewerkers voor te stellen in een video.

Zoek verbinding met de mens aan de andere kant van het scherm. De mens op plek één, en technologie als ondersteuner.

 

#2: Stel doelen scherp

Een ‘websitezonde’ waaraan veel ondernemers zich schuldig maken: geen heldere bedrijfsdoelstellingen formuleren, en specifieker, deze niet goed koppelen aan online middelen.

Goede online doelen zijn realistisch en ambitieus tegelijk. Ze richten zich op zinvolle data over je doelgroep en vermijden zogenaamde vanity metrics. Want ja, best leuk dat je een stadion kunt vullen met je maandelijkse websitebezoekers. Vullen ze ook je portemonnee?

Goede online doelstellingen dragen duidelijk bij aan je overkoepelende bedrijfsdoelen.
Een voorbeeld:
– Bedrijfsdoel: X% stijging van aantal leads in Doelgroep Y in eerste kwartaal 2020 t.o.v. eerste kwartaal 2019.
– Online doel: X aantal leads van Doelgroep Y via landingspagina X in eerste kwartaal 2020.

Deze doelen scherp definiëren is de eerste stap van ‘bedrijf met willekeurige website’ naar ‘onderneming met een website die werkt als 24/7 verkoopmedewerker’. Aan jou de keuze in welke categorie je wilt vallen.

Ik daag je uit om die doelen zo te formuleren, dat ze een beetje “eng” voelen. Zodat ze je uitdagen om te groeien. Ook in die zin zijn ze scherp.

Extra tip: begin je net met je onderneming, of duik je in een branche die nieuw is voor je? Kijk naar welke percentages in jouw tak van sport gemiddeld zijn (bijv. een conversiepercentage van X% in de beautybranche), en houd deze aan als referentiepunt voor jouw meetbare online doelen. 

#3: Doe de basic bezoekerscheck

 

 

Koppelde jij je website ooit aan Google Analytics, gaf je jezelf een schouderklopje dat het gelukt was, en keek je vervolgens nooit weer naar die data? Ik vertel het niet verder ;-).

Google Analytics kan behoorlijk overweldigend overkomen. Waar begin je?

First thing’s first: ga aan de hand van je doelen (zie Tip #2) door de tool. Kijk naar welke data zinnige informatie oplevert voor jou.

Check in ieder geval via Doelgroep -> Overzicht en Acquisitie -> Overzicht de basisstatistieken over jouw bezoekers zoals het totale aantal, hoeveel pagina’s ze bezoeken, en welke kanalen jou het meest opleveren. Zorg ook dat je een relevant datumbereik selecteert: de periodekiezer vind je rechtsboven in Google Analytics, behalve in het Realtime rapport uiteraard.

 

#4: Test de laadtijd van je website

Niemand wil lang wachten. Online helemaal niet. Google-onderzoek laat zien hoe groot de invloed van laadtijd is op hoeveel mensen je website na 1 pagina verlaten:

Bron: Google/SOASTA Research, 2017. Ondertussen zijn we weer een paar jaar verder…

 

Meet dus de laadtijd van je website:

– via je Google Analytics. Onder Gedrag -> Sitesnelheid -> Paginatiming check je gemakkelijk de gemiddelde laadtijd van pagina’s op je website. Deze kan sterk verschillen. Dus neem dit goed onder de loep.

– via een externe website, zoals Pingdom. Google biedt ook handige tools als PageSpeed Insights of Test My Site.

Laatstgenoemde checkt specifiek de mobiele laadtijd, hoe je vergelijkt met concurrentie, én welke invloed een snellere laadtijd op je omzet heeft (als je je conversatiepercentages per pagina weet). 

Zowel Pingdom als de Google-tools geven je direct suggesties om je websitelaadtijd te verbeteren. Die suggesties zijn vaak aardig technisch. Dus als je spontaan buikkramp krijgt bij het horen van termen als CSS en http-verzoeken, is dit het moment om je webbouwer aan de mouw te trekken. 

Kijk in ieder geval goed naar de laadtijd op mobiel versus desktop. Want ja, die kan verschillen. Toen ik deze blog voor het eerst publiceerde, laadde mijn website op desktop prima in. Maar op mobiel een tikkeltje te traag. Dat terwijl mijn statistieken toonden dat de meeste bezoekers via de telefoon naar mijn website tappen. Daar ging ik dus mee aan de slag. Door een caching-plugin in te zetten bijvoorbeeld. En door mijn foto’s verder te verkleinen. Direct een brug naar Tip #5: Afbeeldingen. 

#5: Bekijk je afbeeldingen

Bron: Ethos3, 2016. Building a Viral Infographic: The Story Behind “We Live in a Visual World”

Afbeeldingen op je website vormen meer dan decoratie. Ze zijn een bron voor meer websiteverkeer en emotionele verbondenheid met je bezoekers. Als je het goed doet.

Beeldmateriaal beïnvloedt de vindbaarheid en laadtijd van je website. En áls een bezoeker eenmaal op je website is, vormt deze razendsnel een oordeel. Mensen verwerken visuals 60.000 keer sneller dan tekst. En beeld blijft beter bij in ons brein – en daarmee jouw websitebeelden ook. Mensen onthouden gemiddeld 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen, en 10% van wat ze horen. 

Denk dus goed na over je beeldvorming:
Kun je je afbeeldingen technisch optimaliseren – bijvoorbeeld met betere omschrijvingen voor SEO, en door afbeeldingscompressie toe te passen?

Tip: gebruik in WordPress de (gratis) tool TinyPNG om beelden te verkleinen.

Welke emoties roepen je websitebeelden op in steekwoorden? Test dit eens uit bij bezoekers.

Heb je nieuwe afbeeldingen nodig? Stof je camera af, plan een shoot met een fotograaf in, of als het echt niet anders kan: raadpleeg online beeldbanken als Pexels en Pixabay voor foto’s zonder hoog stockgehalte.

 

#6: Zet puntjes op de ï in je websiteteksten

Hoe lang geleden vernieuwde je jouw websiteteksten? Goed mogelijk dat je onderneming de afgelopen jaren is gegroeid, maar je teksten in het verleden blijven steken. Tijd om puntjes op de i te zetten, en je website toekomstproof te maken met opgefriste teksten.

Mocht tekstschrijven niet jouw ding zijn en je last hebben van het knipperende-cursor-zodra-ik-een-wit-document-open-syndroom, dan raad ik van harte de copywriting-diensten van FreshText aan. 

De scherpe lezers onder ons zien dat mijn achternaam akelig overeenkomt met die van de FreshText-eigenaar. Dus full disclosure, dat is inderdaad mijn man Martin. Als je hem spreekt, bevestigt hij dat ik één van zijn grootste (opbouwende) critici ben en hem dus ook met reden aanraad. 

#7: Blijf doorgaan!

Verbeteringen doorvoeren op je website kan een monsterklus lijken. Is het vaak ook. 

Uitstellen maakt het niet makkelijker. Sterker nog: ’t zorgt alleen maar dat je straks 2-0 achterstaat in het online speelveld.

Wat ik hoop is dat ‘simpele’ tips als in deze blog je aanmoedigen om stappen te zetten met je website. Juist als je voor je gevoel vastloopt in een coronacrisistijd als deze. Ook met kleine stappen kom je in actiemodus. En dáár bereik je uiteindelijk grotere dingen mee. Go for it! 

Waarmee ga jij aan de slag?

Laat het me weten in de comments hieronder. Mocht je meer tips willen of persoonlijke hulp, neem gerust contact met mij op

Gerieke,

Madame MarCom