Selecteer een pagina

Wanneer doe je het nou “goed” qua engagement op Instagram in 2020? De cijfers op een rij én wat ze betekenen voor je bedrijf. Check hoe jouw bedrijfsaccount scoort en waar je verbeterpunten liggen.

 

Wat is de Engament Rate op Instagram?

 

Zodat we het allemaal over hetzelfde hebben: de engagement rate op Instagram beschrijven we als het aantal likes en comments delen door het aantal volgers, vermenigvuldigd met 100.  Er zijn uitgebreidere betaalde tools beschikbaar die bijvoorbeeld ook deel- en opsla-acties meetellen in de berekening (handig!). Maar met Instagram Engagement Rate gaat het dus meestal – en in deze blog ook – in de basis om onderstaande:

Instagram Analytics: Engagement Rate

Afbeelding via Later.com 

Dat kun je handmatig berekenen, maar via een snelle Google zoekopdracht vind je al snel talloze online tools om dit gratis te doen.

Bereken direct je Instagram Engagement Rate

Wil je jouw Engagement Rate direct weten en niet handmatig berekenen?

Gebruik deze gratis tool.

 

Wat de Engagement Rate belangrijk maakt

Goed, je weet dus nu je Engagement Rate. Wat zegt dit cijfer dan?

De Engagement Rate op Instagram geeft je bedrijf een statistische indruk van hoe goed de berichten over jouw producten/diensten aanslaan bij je volgers. Ofwel potentiële klanten, als het goed is. Gebruik je hun (beeld)taal of sla je de plank mis? Van welke berichten willen je volgers er meer zien? Zet je deze informatie strategisch in, dan maak je van Instagram een belangrijke tool voor klantenwerving en -binding.

 

Gemiddelde Engagement Instagram

Instagram onderscheidt 4 categorieën van engagement*:

Engagement Instagram 2020
Bron: Scrunch via KommandoTech.com.

 

Kanttekening: per industrie verschilt hoe hoog dit percentage relatief is. Daarover later meer.

 

Ook interessant: kleinere accounts bereiken hun volgers relatief beter dan grotere accounts**. 

Verhouding volgers engagement rate Instagram 2020

** Bron: Influencer Marketing Hub, via KommandoTech

 

Grote verschillen Engagement Rate Instagram per branche

 

Verschilt de gemiddelde engagement van een webshop met die van een fotograaf of bedrijfsadviseur? Jazeker.

Hoeveel precies, daarover lopen de cijfers uiteen. Neem uit de twee voorbeelden hieronder de branche ‘Media’. Een engagement rate van 0.95% bij Rival IQ versus 5,55% bij Iconosquare. Tja, dit maakt het niet makkelijker.

Waar de twee onderzoeken het wél over eens zijn: de engagement rates op Instagram verschillen sterk per vakgebied.

Kijk dus goed naar wat voor jouw tak van (zaken)sport geldt en hoe jouw bedrijf daarbinnen presenteert.

 

 

Cijfers Engagement Instagram Reels

 

Gedetailleerde statistieken voor Instagram’s nieuwste paradepaard, Reels, zijn nog niet beschikbaar op moment van publicatie.

Wel duidelijk is dat de komst van Reels de engagement van ‘gewone’ Feed posts en Stories naar beneden heeft gehaald. Instagram geeft “voorrang” aan nieuwe functies én mensen die deze inzetten. Daarmee is Reels op dit moment één van de beste manieren om organisch bereik te genereren via het platform. Zo zag de National Basketbal Association (NBA) 22% meer engagement op hun Reels dan Stories of “gewone” posts op de Feed.

Uiteraard update ik deze blog zodra meer concrete cijfers binnenkomen.

Goed om over na te denken

 

Kijk goed naar van WIE je engagement precies komt. Is het van je oma, moeder, engagement pods (als je niet weet wat dit zijn, gelukkig maar), mensen die jou stalken om je wat te verkopen… of van potentiële klanten?

– Focus op meer “intieme” engagement. Op social media vindt een verschuiving plaats van publieke interactie naar steeds meer “privé-communicatie”. Door verschillende privacyschandalen staan we kritischer tegenover hoe big tech onze data gebruikt en zijn we steeds meer gaan nadenken over wat we wel en niet delen online.

Concreet betekent dit dat Instagram publieke statistieken als likes aan het verbergen is – en de interactie meer verschuift naar “privé-opties” als Stories en direct messaging (DM). Een Instagramaccount met een paar 100 volgers kan dus in theorie meer berichten van klanten binnenkrijgen dan een account met tienduizenden volgers. Dat zie je alleen niet publiekelijk.

Bedenk eens voor jezelf: hoeveel mensen reageren privé op jouw bedrijfsaccount? Sturen ze je vragen via DM? Of klinken er krekelguiden in je inbox? In het laatste geval: werk aan de winkel! Je kunt beter minder likes hebben en meer DMs dan andersom.

Ken de betekenis van je cijfers. Tijdens mijn online research voor deze blog kwam ik bronnen tegen die elkaar rechtstreeks tegenspraken. Dus blijf kritisch op waar die cijfers vandaan komen én wat ze betekenen voor jouw bedrijf. Hoe past Instagram binnen je bredere bedrijfsmodel?

Als je klanten wilt binnenhalen via Instagram, bedenk dan vooral dat er achter die Instagram-cijfers (meestal) mensen zitten. Focus je vooral op wat mensen in jouw Instagram-community zeggen en welke vragen ze stellen aan je. Bouw van daaruit verder. Op die manier krijgen de cijfers écht betekenis voor jou, je bedrijf en je klanten.

Hoe scoort jouw bedrijf op Instagram?

Laat het hieronder weten!

PS Lijken de cijfers in orde en haal je toch geen klanten uit Instagram? Of zie je in de statistieken dat je moet verbeteren, maar weet je niet precies hoe?

Neem contact op met mij voor een persoonlijke (online) adviessessie en ik kijk met je mee.

 

Madame MarCom

Gerieke, Madame MarCom

Alle bronnen op een rij / verder lezen