Social media zakelijk inzetten doe je niet voor de lol. Het is noodzaak voor laagdrempelige klantenbinding, uitbreiding van je netwerk en klantenwerving (plus een geweldig alternatief voor – brrrrr – koude acquisitie). Maar hoe bewust heb jij je social kanalen ooit gekozen? En weet je echt hoe je daar het maximale uithaalt? Bepaal met deze snelstartgids waar je het online het best aanwezig kunt zijn voor jouw zakelijke marketing.

Wees eerlijk: hoe bewust maakte jouw bedrijf de keuze om aanwezig te zijn op bepaalde social media-platformen? Je was misschien al op persoonlijke titel actief, maar je social media zakelijk inzetten werkt toch een tikkeltje anders.

Teveel (kleine) bedrijven en ondernemers laten zich leiden door het idee dat je ergens moet zijn. Of misschien hebben ze zich laten ‘adviseren’ door een mede-zakenpartner die verdacht genoeg zelf geen online marketingachtergrond heeft (true story).

Wat je veel beter kunt doen: onderzoek naar wat werkt voor jou en jouw ideale doelgroep(en). Met behulp van onderstaande 6 stappen werk je aan een passende social media-strategie voor jouw bedrijf.

 

social media zakelijk inzetten - contentonderzoek

Stap 1: Doe demografisch onderzoek

Ik hoor je al zuchten: “Moet ik écht onderzoek doen? Dat kost zoveel tijd.”

Eén: je hoeft er geen academisch proefschrift van te maken. Twee: je kunt dit gedeelte van contentresearch uitbesteden aan ene Madame MarCom 😉 (plan hier je gratis intake). Drie: Weet je wat echt veel tijd én geld kost? Actief zijn op platformen waar jouw doelgroep zich niet of nauwelijks bevindt.

Dus, verder met een onderzoeksvraag: op welke social media zit jouw doelgroep nu echt?

Start eens bij Google, met zoekopdrachten als ‘Cijfers gebruik LinkedIn Nederland in [X jaartal]’. Maar ook bij onderzoeksbureaus: denk aan NewCom Research, dat ieder jaar een uitgebreid rapport publiceert over het social mediagebruik in Nederland.

Een ander startpunt: vraag het eens direct aan je doelgroep. Of google die ideale lead, klant of medewerker. Waar is deze persoon actief?

Stap 2: Ken de intentie van de gebruiker

Je hebt vastgesteld waar jouw doelgroep zich bevindt. Dan ga je over naar de volgende stap: waarvoor gebruikt mijn doelgroep dit platform? Vergis je niet, dit kan per platform flink verschillen.

Waar veel B2B-bedrijven de mist ingaan op Instagram bijvoorbeeld: ze hebben het alleen over zichzelf. Ze drukken mensen de ene na de andere promotie door de strot. Het geheel ziet er – met een beetje geluk – nog visueel strak uit ook, maar de engagement rate van deze accounts is bedroevend. Juist omdat het een te gelikt, ‘corporate’ en afstandelijk geheel is.

Ook gezien: bedrijven die op LinkedIn alleen maar memes posten – en ook nog altijd gejatte. Dit heeft alles te maken met een verkeerde inschatting van gebruikersintentie.

Voorkom deze typische fout en zorg dat je weet hoe jouw doelgroep een platform gebruikt.

Stap 3: Koppel jouw bedrijfsdoelen aan gebruikersdoelen

Daarna bekijk je hoe stap 1 en 2 samenvallen met jouw bedrijfsdoelen. Hoe kun je die bereiken met stap 1 en 2 in gedachten? Welke platformen zet je in met welk doel? Noteer ook hoe je het succes gaat meten. Dat komt weer van pas bij Stap 6.

In deze blog lees je meer over een tijdloze social media-strategie maken en het verbinden van je bedrijfsdoelen met social media-doelen.

Stap 4: Match de communicatiestijl

Dan kijk je naar welk inhoud (content) je gaat bieden, en in welke vorm (format). Houd rekening met de informatievoorkeuren van je doelgroep. Zijn dit meer visueel ingestelde mensen die het liefst naar infographics kijken? Of zijn het lezers of schrijvers die liever een blog doorspitten? Op welke social media kun je dat soort content het best delen en in welke vorm? 

En ook belangrijk: bepaal welke formats passen bij jou als persoon en bedrijf. Je hoeft niet te dansen in een Instagram Reel als dat helemaal niet bij jouw merkidentiteit past. Schrijf niet direct het onbekende af, maar ga ook zeker niet aan jezelf voorbij. Dat kan best zoeken zijn soms, maar als je een glashelder beeld hebt van waar jij voor wilt staan, maak je die keuzes makkelijker.

Hoe dan ook een best practice: zorg voor afwisseling in contentformats. Alleen maar tekst werkt wat saai, net als alleen maar video. Door afwisseling spreek je meerdere communicatievoorkeuren aan. De één luistert liever een podcast, de ander kijkt liever een videotutorial, weer een ander leest liever. Ken je doelgroep, ook qua communicatievoorkeuren. 

Stap 5: Plan het HELE proces

Niet vergeten: tijd blokken in je agenda voor het hele social media- en contentcreatieproces.

Een blokje ‘plaats Instagram post’ is niet genoeg. Nope, om zakelijk social media-marketing te laten slagen op de lange termijn moet je grondig onderzoek doen, ideeën brainstormen, schrijven, ontwerpen, misschien ook filmen, plaatsen, monitoren én analyseren…

Zorg dat je ruim de tijd plant om dit goed te doen – of laat iemand dat deel voor je doen waar jij niet goed in bent, geen energie van krijgt, of gewoon geen tijd voor hebt.

Wil je bijvoorbeeld tijd besparen op het schrijven van je teksten? Verken de mogelijkheden bij het Copy- en Contentbureau waar ik bij betrokken ben: FreshText.

Stap 6: Blijf meten

Platformen veranderen. Facebook was ooit een exclusief sociaal online netwerk voor Amerikaanse universiteitsstudenten. En wist je dat YouTube ooit startte als een video-datingplatform? Online platformen blijven in beweging en jouw doelgroep beweegt mee. De vraag is: surf je soepel mee op de golven of ga je kopje onder in het online geweld? Blijf je focussen op wat voor jouw bedrijf relevant is.

En nu: wat ga je plaatsen?

Je hebt je kanalen gekozen. Je bent klaar om content te maken. Denk je. Want wat ga je nou precies in je posts zetten? Hoe ga je verkoop genereren zonder pusherig over te komen? Als je daar zelf niet uitkomt, stel ik graag met jou (en mogelijk je team) een contentstrategie & contentplanning op. Bekijk voor de mogelijkheden de B2B Contentmarketing-pagina.

Madame MarCom

Madame MarCom

Ondernemende zakenvrouw uit Twente, locatie-onafhankelijk inzetbaar via het wereldwijde web. Voor een eerlijke, frisse en creatieve blik op marketing en communicatie. Helpt je online meer uit jezelf en je bedrijf halen. 

Ontvang updates

+/- 1 keer per maand updates over: nieuwe blogs, video's én exclusieve acties.

Leuk dat je je hebt ingeschreven 🤩! Vanaf nu blijf jij op de hoogte van nieuwe blogs, video's en exclusieve acties. Voeg hi@madamemarcom.nl alvast toe aan je contacten om niets te missen. Tot snel!

Zet jezelf op de wachtlijst

Krijg toegang tot early bird voordeel. Je ontvangt een mail met kortingscode zodra de inschrijving opent.

Je staat op de wachtlijst 🤩! Je krijgt op 1 september een mail met een early bird kortingscode voor de MarCom Campus. Voeg hi@madamemarcom.nl alvast toe aan je contacten om niets te missen.

Content rechtstreeks in je inbox. Geen spam.

Leuk dat je je hebt ingeschreven 🤩! Vanaf nu blijf jij op de hoogte van nieuwe content en exclusieve acties. Voeg hi@madamemarcom.nl alvast toe aan je contacten om niets te missen. Tot snel!

Vind je deze blog interessant?Blijf op de hoogte!

Vind je deze blog interessant?
Blijf op de hoogte!

Schrijf je in & ontvang een handig overzicht van nieuwe content.

Dank voor je inschrijving! Je krijgt nu meldingen van nieuwe content. Voeg hi@madamemarcom.nl toe aan je contacten om niets te missen.