Welke social media passen nou echt bij jouw bedrijf? In een oerwoud aan online mogelijkheden is jouw passende pad vinden een flinke uitdaging. Wil jij met je bedrijf verder kijken dan “haastige hacks” en “must-have middelen”? Gebruik deze 7 stappen voor een gezonde voedingsbodem van jouw unieke social strategie.
Bekijk de video
“Welke social media passen bij je bedrijf?”
In deze video komt aan bod:
- De ene fout die veel zelfstandige en kleine ondernemers maken in het kijken naar welke social media bij hen passen
- Waar je waarschijnlijk op moet focussen als je “techniek-paniek” voelt
- Het verschil tussen oppervlakkige en ge(s)laagde marketing
- Een 7-stappenplan voor een gezonde voedingsbodem van je bedrijf
7 stappen op een rij
Als voedingsbodem voor social media-succes
Hieronder een overzicht van de 7 stappen die ik behandel in de video:
De “onderlaag”
1. Je kernboodschap
Waar sta en ga je voor? Als persoon, als bedrijf? Wat motiveert jou om door te gaan als het tegenzit? Dit kan een mix zijn van persoonlijke en zakelijke dingen.
Bijvoorbeeld: de inhoud van je werk vormgeven op een manier die bij je past, online tools & technieken menselijk en toegankelijk inzetten, het maximale uit jezelf halen, locatie-onafhankelijk werken en meer agendavrijheid voor een goede werk-privébalans.
… en inderdaad, bovenstaande zaken vind ik belangrijk 😄.
2. Je bedrijfsmodel
Vertaal je persoonlijke en zakelijke drijfveren door naar een model dat voor jou én klanten waardevol is. Zonder goed bedrijfsmodel heb je eerder een hobby dan een bedrijf.
Vat dus op 1 A4 samen hoe jouw organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Tip: gebruik het Business Model Canvas.
——
De “bovenlaag”
3. Doe je (social) data-onderzoek
Waar bevindt je klant zich nu echt? En ook: met welke intentie gebruiken zij de kanalen? Dat laatste is erg belangrijk voor de insteek van je content. Op een kanaal dat mensen vooral gebruiken voor ontspanning, irriteer je mensen al snel als jouw posts vooral serieuze en platte verkoop bevatten. Verpak je boodschap passend.
4. Onderdeel van je proces maken
Zorg dat helder is aan welke bedrijfsdoelen je social media bijdragen, hoe je dit meet en hoeveel tijd je investeert hierin. Anders blijft social media iets “voor erbij” of iets dat je “moet” doen, zonder echt te weten waar het voor dient. Welk onderdeel neemt social media in jouw agenda in?
5. Experimenteren
Go go go! Als de basis staat: gewoon gaan, experimenteren, publiceren, en gaandeweg leren aan de hand van stap 6. Verstop jezelf niet achter “perfectionisme”.
6. Analyseren
Kijk naar de (web)statistieken die voor jouw bedrijf relevant zijn. Ook interessant: je klantendatabase. Waar komt de winst vandaan en hoe kwamen die klanten binnen? Zijn daar patronen in te ontdekken?
7. Optimaliseren
Wat gaat goed, wat kan beter? Blijf je alles zelf doen of schakel je hulptroepen in voor extra handjes? Of externe experts in voor een frisse blik?
In dit stadium kijk je naar hoe je social media en bedrijf blijven groeien op een gezonde manier.
Kijk verder dan “hacks”
Wat “gezond” is verschilt van bedrijf tot bedrijf. Met dit 7-stappenplan kijk je in ieder geval goed naar jouw unieke bedrijfssituatie en welke social media je doelen het best helpen bereiken. Een duurzamere voedingsbodem dan one-size-fits-all “hacks” of focus op “de laatste must-haves“.
EEN FRISSE KIJK OP JE SOCIAL MEDIA STRATEGIE NODIG?
Schakel Madame MarCom in. Een adviseur met oog voor het grotere plaatje én de praktijk van alledag.