Welke social media passen nou echt bij jouw bedrijf? In een oerwoud aan online mogelijkheden is jouw passende pad vinden een flinke uitdaging. Wil jij met je bedrijf verder kijken dan “haastige hacks” en “must-have middelen”? Gebruik deze 7 stappen voor een gezonde voedingsbodem van jouw unieke social strategie.

Bekijk de video

“Welke social media passen bij je bedrijf?”

In deze video komt aan bod: 

  • De ene fout die veel zelfstandige en kleine ondernemers maken in het kijken naar welke social media bij hen passen
  • Waar je waarschijnlijk op moet focussen als je “techniek-paniek” voelt
  • Het verschil tussen oppervlakkige en ge(s)laagde marketing
  • Een 7-stappenplan voor een gezonde voedingsbodem van je bedrijf

7 stappen op een rij

Als voedingsbodem voor social media-succes

Hieronder een overzicht van de 7 stappen die ik behandel in de video: 

 

De “onderlaag”

1. Je kernboodschap

Waar sta en ga je voor? Als persoon, als bedrijf? Wat motiveert jou om door te gaan als het tegenzit? Dit kan een mix zijn van persoonlijke en zakelijke dingen.

Bijvoorbeeld: de inhoud van je werk vormgeven op een manier die bij je past, online tools & technieken menselijk en toegankelijk inzetten, het maximale uit jezelf halen, locatie-onafhankelijk werken en meer agendavrijheid voor een goede werk-privébalans.

 en inderdaad, bovenstaande zaken vind ik belangrijk 😄.

 

2. Je bedrijfsmodel

Vertaal je persoonlijke en zakelijke drijfveren door naar een model dat voor jou én klanten waardevol is. Zonder goed bedrijfsmodel heb je eerder een hobby dan een bedrijf. 

Vat dus op 1 A4 samen hoe jouw organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Tip: gebruik het Business Model Canvas. 

——

De “bovenlaag”

3. Doe je (social) data-onderzoek

Waar bevindt je klant zich nu echt? En ook: met welke intentie gebruiken zij de kanalen? Dat laatste is erg belangrijk voor de insteek van je content. Op een kanaal dat mensen vooral gebruiken voor ontspanning, irriteer je mensen al snel als jouw posts vooral serieuze en platte verkoop bevatten. Verpak je boodschap passend.

4. Onderdeel van je proces maken

Zorg dat helder is aan welke bedrijfsdoelen je social media bijdragen, hoe je dit meet en hoeveel tijd je investeert hierin. Anders blijft social media iets “voor erbij” of iets dat je “moet” doen, zonder echt te weten waar het voor dient. Welk onderdeel neemt social media in jouw agenda in?

 

5. Experimenteren

Go go go! Als de basis staat: gewoon gaan, experimenteren, publiceren, en gaandeweg leren aan de hand van stap 6. Verstop jezelf niet achter “perfectionisme”.

 

6. Analyseren

Kijk naar de (web)statistieken die voor jouw bedrijf relevant zijn. Ook interessant: je klantendatabase. Waar komt de winst vandaan en hoe kwamen die klanten binnen? Zijn daar patronen in te ontdekken?

 

7. Optimaliseren

Wat gaat goed, wat kan beter? Blijf je alles zelf doen of schakel je hulptroepen in voor extra handjes? Of externe experts in voor een frisse blik?

In dit stadium kijk je naar hoe je social media en bedrijf blijven groeien op een gezonde manier.

 

Kijk verder dan “hacks”

Wat “gezond” is verschilt van bedrijf tot bedrijf. Met dit 7-stappenplan kijk je in ieder geval goed naar jouw unieke bedrijfssituatie en welke social media je doelen het best helpen bereiken. Een duurzamere voedingsbodem dan one-size-fits-all “hacks” of focus op “de laatste must-haves“. 

Madame MarCom

Madame MarCom

Ondernemende zakenvrouw uit Twente, locatie-onafhankelijk inzetbaar via het wereldwijde web. Helpt je online meer uit jezelf en je bedrijf halen. 

Ontvang updates

+/- 1 keer per maand updates over: nieuwe blogs, video's én exclusieve acties.

Leuk dat je je hebt ingeschreven 🤩! Vanaf nu blijf jij op de hoogte van nieuwe blogs, video's en exclusieve acties. Voeg hi@madamemarcom.nl alvast toe aan je contacten om niets te missen. Tot snel!

Zet jezelf op de wachtlijst

Krijg toegang tot early bird voordeel. Je ontvangt een mail met kortingscode zodra de inschrijving opent.

Je staat op de wachtlijst 🤩! Je krijgt op 1 september een mail met een early bird kortingscode voor de MarCom Campus. Voeg hi@madamemarcom.nl alvast toe aan je contacten om niets te missen.

Content rechtstreeks in je inbox. Geen spam.

Leuk dat je je hebt ingeschreven 🤩! Vanaf nu blijf jij op de hoogte van nieuwe content en exclusieve acties. Voeg hi@madamemarcom.nl alvast toe aan je contacten om niets te missen. Tot snel!

Vind je deze blog interessant?Blijf op de hoogte!

Vind je deze blog interessant?
Blijf op de hoogte!

Schrijf je in & ontvang een handig overzicht van nieuwe content.

Dank voor je inschrijving! Je krijgt nu meldingen van nieuwe content. Voeg hi@madamemarcom.nl toe aan je contacten om niets te missen.